وزارة الصحة العامة والجمعية اللبنانية لطب الأطفال تدعو الأهالي الى تلقيح أولادهم ضد مرض الحصبة

نشرت من قبل 10lebanon في

وزارة الصحة العامة والجمعية اللبنانية لطب الأطفال تدعو الأهالي الى تلقيح أولادهم ضد مرض الحصبة

تدعو منظمة الصحة العالمية واليونيسف الى اتخاذ إجراءات مشتركة لمكافحة مرض الحصبة

17 شباط، 2020 – تعرب وزارة الصحة العامة والجمعية اللبنانية لطب الأطفال ومنظمة الصحة العالمية، واليونيسيف عن قلقهم إزاء بعض التعليقات والشائعات الخاطئة التي طالت الحملة الوطنية للتلقيح ضد مرض الحصبة والتي نفذت المرحلة الاولى منها في كانون الاول 2019  عبر وسائل التواصل الاجتماعي ورسائل الواتساب،  وهي خاطئة ومضللة، حيث أن الطريقة الوحيدة لحماية الطفل من مرض الحصبة هي التلقيح.

سجل لبنان  انتشاراً  لمرض الحصبة في أوائل العام 2018 في بعض المحافظات، حيث بلغ عدد الحالات المبلَّغ عنها حتى الآن أكثر من 2000 حالة، وأبرزها عند الأطفال الذين تقل أعمارهم عن 10 سنوات.

صرح مدير عام وزير الصحة العامة، د. وليد عمّار “أن اختيار عدم تلقيح الاطفال خلال الحملة الوطنية لا يتركهم عرضة لمرض الحصبة فحسب، بل يُعرّض الأطفال الآخرين للعدوى أيضاً، إن وزارة الصحة العامة بدعم من منظمة الصحة العالمية و اليونيسف توفر اللقاحات الامنة و الفعّالة مجاناً للاطفال عبر فرق مدربة من العاملين الصحيين في جميع المؤسسات التربوية خلال فترة الحملة و في جميع مراكز الرعاية الصحية الاولية و المستوصفات. في حال وجود  أي تساؤلات أو إستفسارات ندعو جميع الأهالي لطلب الاستشارة من اختصاصيي الصحة وعدم الاصغاء للشائعات”

إن مرض الحصبة خطير ومعدٍ للغاية، والوسيلة الوحيدة للوقاية  منه هي اللقاح، وفي حال الاصابة به يمكن أن يؤدي الى مضاعفات خطيرة بما في ذلك التهاب السحايا والإسهال الشديد والجفاف والالتهاب الرئوي والتهابات الأذن حتى الموت. يتعرّض المتعافون من مرض الحصبة غالباً الى إعاقات جسدية لمدى الحياة، مثل العمى والصم وضرر في الدماغ.

وأوضح الدكتور بزري، رئيس لجنة الاشهاد الوطنية، “اهمية وضرورة تلقيح الاطفال خلال الحملة ، وأن الجرعة الثالثة الاضافية من اللقاح ضد مرض الحصبة والذي يوفر خلالها ، هو بالغ الأهمية من أجل مناعة شاملة. بالإضافة الى ذلك أن سلسلة التبريد في المستودع المركزي لوزارة الصحة العامة ومراكز الرعاية الصحية الأولية هي ذات جودة مثالية وتضمن التخزين الآمن للقاحات. وأخيرًا، من المهم الذكر أن وزارة الصحة العامة توفر اللقاحات المجانية لبعض المنشآت الصحية الرئيسية في القطاع الخاص.

“ان لقاح الحصبة آمن وفعال. لذلك يجب أن يتلقى الطفل جرعتين على الأقل من لقاح الحصبة لضمان حمايته  من هذا  المرض، وليس هناك أي ضرر من تلقيه جرعة إضافية. فلا يوجد أي سبب يدعو إلى استمرار وفاة الأطفال بسبب مرض الحصبة”, قالت الدكتور مجدلاني، رئيس الجمعية اللبنانية لطب الأطفال.

كما اشارت الدكتورة شنكيتي، ممثلة مكتب منظمة الصحة العالمية في لبنان الى ان”التحصين يمكن أن ينقذ حياة الطفل، فاللقاحات تُعطى للأطفال بعد مراجعة طويلة ودقيقة من قبل العلماء والأطباء و اختصاصيي الرعاية الصحية. إن الطريقة الوحيدة للحد من هذا الوباء في الوقت الحالي هي تلقيح جميع الأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 6 أشهر و10 سنوات بجرعة اضافية من لقاح الحصبة. يحمي لقاح الحصبة الأطفال من المضاعفات طويلة المدى التي يمكن تجنبها ومن الموت المحتمل، ولا ينبغي التخلي عن أي طفل”.

تؤمن اليونيسف لقاح الحصبة من خلال قسم التوريد العالمي التابع لها والمسؤول عن شراء جميع اللقاحات  واللوازم الخاصة  بالحملات العالمية لاستئصال مرض شلل الأطفال والقضاء على الكزاز الأمومي والكزاز الوليدي ومكافحة الحصبة. إن اللقاحات التي يتم تأمينها من خلال اليونيسف هي ذات نوعية ومصادق عليها من قبل منظمة الصحة العالمية، وتتبع معايير صارمة لتأمين السلامة وتقوم بمراقبة الجودة. تعمل منظمة الصحة العالمية واليونيسف على تعزيز صورة اللقاح الآمن من خلال العمل مع الشركات المصنعة من أجل ضمان جودة اللقاحات وتأمينها بأسعار مناسبة، ومع الحكومات بالمساعدة في تقدير متطلباتهم من اللقاحات .

أشارت ممثلة اليونيسف يوكي موكو الى أن اليونيسف “تلعب دورا اساسيا في تأمين اللقاحات ومستلزمات التحصين  لحوالي 100 دولة سنويًا. فمنذ 25 عامًا، تؤمن اليونيسف لقاحات عالية الجودة إلى وزارة الصحة العامة لتلقيح جميع الأطفال في لبنان. واننا ندعو جميع الأهالي والمجتمعات الى المشاركة في الحملة القادمة للتلقيح ضد مرض الحصبة للوصول إلى كل طفل”،.

تعمل منظمة الصحة العالمية واليونيسف مع وزارة الصحة العامة لدعم توفير اللقاحات وإدارة سلسلة التبريد والتنسيق مع مقدمي الرعاية الصحية في مراكز الرعاية الصحية الاولية والمستوصفات لتقديم خدمة التلقيح بجودة عالية. كما تعمل منظمة الصحة العالمية واليونيسف أيضًا مع وزارة الصحة العامة على تنظيم حملات توعية تهدف للوصول الى نسبة عالية من الاهل لتلقيح الأطفال دون سن 10 سنوات.

وقد أكّد المجتمعون بما فيهم ممثلي وزارة الصحة العامة، منظمة الصحة العالمية، منظمة اليونيسف وممثلي المناطق في الجمعية اللبنانية لطب الاطفال ورؤساء الجمعيات الطبية الاخرى على ضرورة الالتزام والمشاركة الفعّالة في الحملة ، وعلى ضرورة حث الاهل ونصحهم باعطاء اطفالهم الجرعة الاضافية خلال الحملة بغض النظر عن الجرعات السابقة وتأكيدهم ان اللقاحات التي توفرها وزارة الصحة العامة هي آمنة وفعّالة وان سلسلة التبريد في المستودع المركزي التابع لها وفي مراكز الرعاية الصحية الاولية هي ذات جودة مثالية وتخضع لشروط التخرين الآمن للقاحات.

سيتم إطلاق المرحلة الثانية من الحملة الوطنية للتحصين في نيسان 2020، في محافظات بيروت، جبل لبنان، البقاع، الجنوب والتبطية وتستهدف  جميع الأطفال المتواجدين على الاراضي اللبنانبية الذين تتراوح أعمارهم بين 6 أشهر وأقل من 10 سنوات، بجرعة اضافية من لقاح الحصبة، أو الحصبة والحصبة الالمانية وابو  كعب ، كما سيتلقى جميع الاطفال جرعة من لقاح شلل الأطفال الفموي. وسيتم تلقيح  الأطفال من خلال مراكز الرعاية الصحية الأولية، المستوصفات، المدارس، دور الحضانة والعيادات الخاصة، وكذلك في تجمعات النازحين.

حول منظّمة الصحّة العالمية

 تعمل منظمة الصحة العالمية من أجل تحسين صحة الجميع في كل مكان، وتعزز التغطية الصحية الشاملة كحق إنساني أساسي. وهي مسؤولة عن توفير القيادة في المسائل الصحية العالمية، وتشكيل جدول أعمال البحوث الصحية، ووضع القواعد والمعايير، وتوضيح الخيارات السياسية المسندة بالبيانات، وتوفير الدعم التقني لأكثر من 150 دولة، ورصد الإتجاهات الصحية وتقييمها والأمن الصحي العالمي.

لمزيد من المعلومات حول المنظّمة يمكنكم زيارة الموقع الإلكتروني:

www.who.int

حول اليونيسف                                    
تعمل اليونيسف على تعزيز حقوق ورفاه كل طفل، في كل ما نقوم به. نعمل جنباً إلى جنب مع شركائنا في 190 بلداً وإقليماً لترجمة هذا الالتزام إلى إجراءات عملية، مع تركيز جهودنا بشكل خاص للوصول إلى الأطفال الأكثر ضعفاً واستبعادا، لصالح جميع الأطفال في كل مكان.

للمزيد من المعلومات:

وزارة الصحة العامة

الدكتورة رندا حمادة

randa_ham@hotmail.com

+961 3 538 878

اليونيسف

بلانش باز

bbaz@unicef.org

 00961 03 331 874

منظمة الصحة العالمية

هلا حبيب

hhabib@who.int

+961 3870459

The Ministry of Public Health and the Lebanese Pediatric Society

urge parents to get their children vaccinated against measles

WHO and UNICEF call for collective actions to fight measles during outbreak

February 17, 2020 – The recent measles vaccination campaign launched back in December following the outbreak that has spread across Lebanon have many parents concerned. The Ministry of Public Health, along with the Lebanese Pediatric Society, WHO and UNICEF are very concerned about certain misconstrued comments expressed over the last few weeks by parents on social media and WhatsApp messages. These comments are found to be wrong and misleading, while the only way to protect the child against measles is the vaccination.

Since onset in early 2018, the measles outbreak has spread to all eight Lebanese governorates, counting more than 2,000 reported cases, most prominently among children less than 10 years of age.

“Choosing to not vaccinate your children during the campaign not only leaves them susceptible to measles, but also exposes other children to measles,” said Dr. Walid Amar, Director General of the Ministry of Public Health. “The Ministry of Public Health, with the support of the World Health Organization and UNICEF, provides safe and effective vaccines free of charge to children through trained teams of health workers in all institutions. We urge all parents to take advice from health professionals on health issues because health policies and practices are evidenced based and not based on rumors”.

Measles is a serious and highly contagious disease. If not prevented, measles can cause serious complications including meningitis, severe diarrhea and dehydration, pneumonia and ear infections and even death. Measles survivors are often left with life-long disabilities, such as blindness, deafness and brain damage.

“It is important to vaccinate your children during the campaign. The third additional dose of the measles containing vaccine is crucial for optimal immunity and it is safe,” explained Dr. Bizri, Head of National Certification Committee (NCC).  “The cold chain at the MoPH Central Drugs Warehouse and the primary health care facilities are of optimal quality and ensure safe storage of vaccines. Finally, it is important to note that MoPH provides free vaccines to some major private sector health facilities”.

“The measles vaccine is safe and effective.  A child to be better protected needs to receive at least two doses of Measles, and there is no harm in receiving an additional dose. There are no reasons children should still be dying of this disease,” added Dr. Majdalani, Head of Lebanese pediatric society.

“Immunizations can save a child’s life and vaccines are only given to children after a long and careful review by scientists, doctors, and healthcare professionals. The only way to halt the epidemic currently is to vaccinate all children, between the age of 6 months and 10 years. The Measles vaccine protects children against avoidable lifelong complications and potentially death. No child should be left behind” said Dr Shankiti, representative of WHO office in Lebanon

The measles vaccine is procured by UNICEF through its Global Supply Division who is responsible for buying all vaccines and related items for global campaigns to eradicate polio, eliminate neonatal and maternal tetanus, and control measles. All vaccines procured through UNICEF are WHO pre-qualified and follow strict safety standards and quality control. WHO and UNICEF promote vaccine security by working with manufacturers to ensure there is a reliable supply of quality, affordable vaccines, and with governments to assess their vaccine requirements.

“UNICEF has a key role in vaccine procurement and procuring immunization supplies on behalf of around 100 countries annually,” said Yukie Mokuo, UNICEF representative in Lebanon. “For the past 25 years UNICEF has brought quality vaccine to the Ministry of Public health to vaccinate all children in Lebanon. Parents and communities are urged to take part in the upcoming measles vaccination campaign to reach every child.”

WHO and UNICEF are working with the ministry of Public Health to support vaccine supply and cold chain management, on-the-ground coordination, operations support and monitoring. WHO and UNICEF are also working with the MOPH to ensure clear communication to mobilize the general public aiming to achieve high turnout of all children under 10 years old for vaccination.

Representatives from the Ministry of Public Health, WHO, UNICEF, the Lebanese Pediatric Society regional delagates and the heads of other medical societies, stressed during the meeting on the need for commitment and active participation in the campaign, and the need to urge parents and advise them to give their children the extra dose during the campaign regardless of previous doses and that the vaccines provided by the Ministry of Public Health are safe and effective and that the cold chain in its central warehouse and in primary health care centers are of ideal quality and are subject to safe storage conditions .

The second phase of the national immunization campaign will be launched in April 2020 targeting children aged between 6 months to less than 10 years old.  All children will also receive vaccination with bivalent Oral Polio Vaccine. Children will be reached in primary healthcare centers/dispensaries, schools, nurseries and private clinics, as well as in Informal settlements

ENDS

About WHO

WHO is the directing and coordinating authority for health within the United Nations. Our aim is to improve future health prospects for people everywhere. WHO works in coordination with its 194 Member States in six regions, through more than 150 country offices, with a single-minded commitment to improve universal health. Together, we aspire to fight communicable diseases such as influenza or HIV, and noncommunicable diseases such as cancer or heart disease. We help mothers and children to survive and prosper, so that they have every chance of reaching a healthy old age. We monitor the safety of air, food and water, and of medicines and vaccines too. Learn more about us at www.who.int

About UNICEF

UNICEF works in some of the world’s toughest places, to reach the world’s most disadvantaged children. Across more than 190 countries and territories, we work for every child, everywhere, to build a better world for everyone. For more information about UNICEF and our work in Lebanon visit https://www.unicef.org/lebanon/

For more information, please contact:

Ministry of Public Health

Dr. Randa Hamade, randa_ham@hotmail.com , T: +961 3 538 878

UNICEF

Blanche Baz, bbaz@unicef.org T. +961 03331874

WHO

Hala Habib, hhabib@who.int , T: +961 3870459

ATTACHED PHOTOS:

Picture 1: Dr. Rady, WHO  Dr. Bizri, Head of National Certification Committee Yukie Mokuo, UNICEF Representative

Picture 2: From left: Dr Randa Hamadeh, Head of PHC & Social Health Department at the ministry of Public Health; Dr Alissar Rady, WHO National Professional Officer & Head of technical team; Yukie Mokuo, UNICEF Lebanon Representative, Dr. Abdel Rahman El Bizri, Head of National Certification Committee;  Dr. Mariane Majdalani, Head of pediatric society; Dr. Mohamad Itani, Secretary of the National Certification Committee.

Najwa Yassine

UNV- Media Relations Assistant

United Nations Children’s Fund | Beirut – Lebanon

Office: +961 1607538| Mobile: 961 71 68 09 55


0 تعليق

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

%d مدونون معجبون بهذه: